Fællesskabet

Viking helmAkterne, de blandede hold, lejrene og deres funktion

Til Krigslive: Valhal prioriteres fællesskabet mellem deltagerne højt, og vi ser gerne at man får mulighed for at spille og kæmpe med flere, end man har gjort til tidligere krigslive. Foruden et par generelle retningslinjer, vil vi understøtte det med måden vi bruger området på, og ved hjælp af akt-inddelingen af scenariet.

Først og fremmest handler det om at have respekt for hinanden, og den fælles oplevelse. Det forventes at alle deltagere tænker på andre deltageres gode oplevelse, giver plads og passer på hinanden. Desuden er det vigtigt at alle kan spille den rolle de har valgt, uden at skulle høre for deres køn, hudfarve osv. Alle deltagere til scenariet spiller krigerroller, og det er fællesskabet mellem krigere, der er i centrum til dette scenarie.

Aktinddelingen handler om at få de tilmeldte enheder til at slås i flere konstellationer. Dette skulle gerne styrke den fælles oplevelse, og så siger al erfaring at man har bedre slåskampe med enheder man kender lidt i forvejen. Da alle enhederne har været på togt sammen mindst en gang, er der masser af mulighed for rollespil mellem enhederne i løbet af scenariet. I andet akt bliver enhederne derfor inddelt i to nye hære, der skal dyste mod hinanden i Valhal.
Af samme grund vil vi prøve at blande enhederne i tredje akt, således at der dannes nye enheder, bestående af folk med samme bevæbning som en selv. Enhederne i tredje akt bliver sammensat af små grupper, der kender hinanden på forhånd. Aktindelingen kommer ikke til at betyde større brud på fiktionen, end de sædvanlige pauser efter en træfning eller et stort slag. Skiftet mellem første og andet akt kommer til at blive varetaget som en del af spillet, således at rollerne bliver instrueret i hvad der nu skal ske.

Scenariet kommer til at forløbe således at fredag aften foregår i Valhal, og dermed er alle deltagerne på det samme sted. Det betyder at dem der vil gå op i rollespillet i lejren, har flere at gøre det sammen med, mens dem hellere vil trække sig tilbage og slappe af oven på dagens kampe, kan gøre det. Det betyder noget for hvilke lejre der vil være til scenariet, og hvordan vi sætter dem op.
Hvor man til krigslive normalt har 2 lejre, en til hver hær, har Krigslive: Valhal en rollespilslejr, en offgame sovelejr og et offgame kioskområde. Rollespillejren bliver ved den befæstede gård, Ulvsborg, der i andet akt vil udgøre det for Valhal. Sovelejren ligger ganske kort fra Ulvsborg, så der er let adgang når man vil trække sig tilbage for at sove. Det skal understreges at arrangørerne vil sørge for en mængde telte, borde, bænke og bålsteder i Ulvsborgen, som alle kan benytte sig af til lejrspil.